Tuesday, October 19, 2010

Disakat Hantu Penanggal

Kala itu hujan renyai-renyai membasahi bumi. Kedinginan malam mulai terasa  hingga menusuk ke tulang hitam. Halil melihat jam tangannya. Ah! Sudah lewat jam 12.00 malam. Kalaulah bukan kerana ada hal mustahak, tak kuasa dia meredah laluan Karak Highway tu malam-malam buta. Kalau naik kereta tak apalah juga, ni tunggang motorsikal buruk! Mana tau nasibnya tak baik,  motornya tiba-tiba aje buat hal ataupun....?? Siapa yang susah?

Halil tidak sanggup lagi untuk membayangkan segala kemungkinan yang bakal dihadapi. Apatah lagi, bila mengenangkan pelbagai cerita seram mengenai laluan Karak Highway yang pernah didengarinya. Kisah hantu penanggal yang dikatakan suka mengganggu penunggang motorsikal tiba-tiba sahaja bermain di kotak fikirannya.

Beberapa orang pengguna laluan itu pernah terserempak dengan lembaga itu! Saat itu juga Halil mula terasa seperti ada orang membonceng di belakangnya. Serta-merta darahnya menyirap. Halil terus mengamati menerusi cermin sisi motorsikalnya namun dia tidak melihat apa-apa pun melainkan kegelapan. Halil cuba mengawal perasaan cemasnya. Sedaya upaya juga dia cuba menepis perasaan takut dari hati. Halil yakin apa yang dialaminya ada hubungkait dengan permainan syaitan. Halil terus memecut laju motorsikal yang ditungganginya itu. Dia ingin segera sampai ke destinasinya.

Dalam keadaan yang tidak menyenangkan itu sekali lagi Halil mula terasa seperti ada bayang-bayang manusia bergerak di belakangnya. Tanpa berlengah dia terus membaca ayat-ayat suci untuk menghalang niat jahat makhluk halus itu dari terus menganggunya. Namun semakin dibaca, semakin kuat pula terasa debaran di dadanya. Halil dapat merasakan dirinya seperti berada di awang-awangan. Sah! Syaitan itu lebih 'kuat' daripadanya Mungkin juga bacaan ayat sucinya itu tidak berkesan kerana tidak sempurna.

Halil dapat rasakan dia tidak mampu lagi memandu motorsikalnya itu dan terus memberhentikannya secara mengejut. Lebih baik dia tenangkan fikiran daripada terlibat dalam kemalangan. Dia cuba pusatkan fikirannya untuk membaca ayat-ayat suci dengan memejamkan matanya. Namun terasa bacaannya itu memang tidak teratur. Entah macamana pula Halil terbau satu bau yang teramat busuk, seolah terlalu hampir dengan hidungnya. Saat itu juga, Halil seolah ingin menjerit bila dia dapat melihat dengan jelas 'benda' yang berada di depan matanya itu. Hantu penanggal!!!

Dia dapat melihat ada darah keluar membuak-buak bersama ulat dan lelehan lendir daripada tubuh tanpa kepala! Bila dia memandang ke arah 'handle' motorsikalnya, sekali lagi hampir dia pengsan bila mendapati ada satu kepala sedang bertenggek di atas 'handle' tersebut. Paling mengerikan, segala urat dan ususnya itu berlambak di dalam raga motorsikalnya. Halil sudah tidak dapat mengawal perasaan takutnya. Bacaan ayat-ayat suci makin bercelaru. Keimanannya turut tergugat, tapi dia tidak ada pilihan lain selain dari melihatnya. Tidak lama kemudian, tubuh tanpa kepala itutiba-tiba lenyap. Namun kepala itu masih ada di depannya!

Lidah yang terjelir dari mulutnya mengeluarkan cecair putih yang menjijikkan. Lidah itu sekejap terjelir dan bergulung. Dari lubang mata yang terlopong, Halil juga dapat melihat deraian ulat yang jatuh di atas tangki minyaknya. Manakala di lubang telinganya pula keluar lelehan darah dan nanah. Halil menarik nafasnya dalam-dalam.

Meskipun perasaan takutnya itu semakin menebal, namun di dalam hatinya dia tidak putus-putus membaca ayat-ayat suci. Kira-kira 20 minit kemudian bayangan ngeri itu hilang dan seperti ada kuasa ghaib menghisap deraian ulat tadi. Segalanya kembali seperti sediakala. seolah tidak ada apa-apa yang berlaku. Dengan pantas, Halil terus menghidupkan enjin motorsikalnya dan meneruskan perjalanan dengan dada yang masih berdebar-debar. Namun, dia rasa sangat bersyukur kerana selamat sampai ke kampungnya.

Balik ke Kuala Lumpur, Halil terus menceritakan kisahnya disakat hantu penanggal itu kepada teman-teman serumahnya, tetapi ceritanya sia-sia. Mereka hanya menggelengkan kepala dan tertawa kecil seperti tidak percaya. Dia tidak salahkan mereka kerana selama ini dia sendiri tidak percayakan semua itu hinggalah dia sendiri yang terkena. Apapun pengalaman itu tidak akan dilupakan hingga ke akhir hayat

34 comments:

  1. seram pulak aq membace blog nie n nie mmg berdsrkn ksh bnr kew

    ReplyDelete
  2. kejap motor dia ada bakul, pastu ada tank minyak plak. citer tiup..

    ReplyDelete
  3. haah... dia naik motor apa.. ada tangki dan ada raga kat depan yg boleh dia tengok... kalau motor cup tangki bawah seat... kalau motor grand tangki kat depan celah kangkang... bakul mana ada... kot2 bubuh depan fering kot..

    ReplyDelete
  4. macam mane moto da ade tangki kat depan ade bakul pulak??

    ReplyDelete
  5. BETUL2...klu tangki kat pn mcm moto rxz..tipu ni..hehehe

    ReplyDelete
  6. Hantu tipu2 kot,cam hantu kak limah balik rumah lak.

    ReplyDelete
  7. spoil la moto dier,,

    ReplyDelete
  8. motor modenas excite kot. tank kat dpan.

    ReplyDelete
  9. ye la...br perasan..

    ReplyDelete
  10. ish ... menyeramkan ... crite sebenar ke ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada org nak jilat burit wawa

      Delete
  11. ala..aku lalu kt karak tiap tiap malam lepas 12mlm xjumpa pun

    ReplyDelete
  12. aq siap ley mlpk kt karak tu xd pulak antu setan y kacau...

    ReplyDelete
  13. panggil fauzee dewa halau hantu kat karak tu

    ReplyDelete
  14. org yg istimewa jer dpt jmpe...gpon die suke kacau org lemah semangat....tpi rse tang bakul n tangki minyak 2 ader gak dtg xlogik yer huhuhu

    ReplyDelete
  15. hehe...propa lebih...ade tank pas 2 ada raga lpak...raga letak kt mna??...dpan fairing...hehe...nmpak benor nipunyer..

    ReplyDelete
  16. hahaha memang seram

    ReplyDelete
  17. moto rxz pakcik aku ade bakul kt dpn(ats mud guard)....ekh,name pakcik aku pn halil...musykil2

    ReplyDelete
  18. cerita panjang,tidak menyeramkan,Aku rasa orang yang karang cerita ni hantu penanggal kot...siang karang cerita,malam jadi hantu

    ReplyDelete
  19. aku harap pada saper2 yg ckp besar to jumpa lar dia atau pun terus ekcident dan mati,sebab aku perlukan korban lagi......karak...

    ReplyDelete
  20. aku harap2 ada amoi cantek hisap kote aku sampai terpancut2 air mani aku...

    ReplyDelete
  21. Arap2 wawa chumel kasi aku jilat burit dia and bagi aku pancut air mani aku dlm mulut dia....biar dia rasa sedap kote aku keluar masuk burit dia...uhhh....uf...fuck u wawa chumel..

    ReplyDelete
  22. Ni bnyk tgk filem seram nieyh,haha!

    ReplyDelete
  23. cian kt halil coz kwn2 dye xcye kt dye.....

    ReplyDelete
  24. crt ni menakutkan

    ReplyDelete
  25. tak tawu lah nak caye ke tk..tapi rasenye..betol kot..

    ReplyDelete
  26. jilat burit...best ke,baik lu julat bontot masa wawa tgh berak

    ReplyDelete
  27. Hantu ? Why So Serious ?
    --------------------------------
    Kalo Merempit kat tempat tuh sah2x hantu tu berani ke haahhaa...

    ReplyDelete
  28. owh..dia naik motor kapcai siam ada ngan tangki minyak...

    ReplyDelete