Wednesday, November 24, 2010

Roh Bas Masih Bernyawa

Pernah terjadi dekat aku ngan ayah aku sendiri. Pada tahun 1997, pakcik aku baru sahaja membeli sebuah superbike. Tapi dia terpaksa bertugas di Jepun selama 3 bulan. Oleh kerena itu, dia meminta ayahku untuk ambil superbikenya untuk dibawa pulang ke Kelantan.

Aku ngan ayah ku pergi ke KL dengan bas, dan pulang dengan menaiki superbike tu melalui jalan Karak. Sampai sahaja di jalan tersebut, tiba-tiba motor superbike yang baru di beli tak sampai seminggu boleh mati dan x boleh bergerak langsung. Masa itu jam sudah menunjukkan pukul 11.30 malam.

Ayahku bersandar di divider sambil menghidupkan rokok Lucky Strikenya dan berkata padaku, "Sinilah tempatnya bas terjunam dan ramai yang meninggal dunia tu”, sambil menujukkan aku tempat tersebut di belakangnya. Mendengar kata-kata ayahku, rasanya macam dah boleh dikutip jantungku yang dah rasa macam gugur ni.

Lepas habis hisap rokok, ayahku pergi ke motor, dan berkata "Aku cuma lalu sahaja dikawasan ini. Tak ada niat nak gangu dan mengacau. Aku tak kacau kau orang, jadi jangan kacau aku". Pada mulanya aku heran juga, dengan siapa ayahku bercakap. Lepas saja ayahku cakap begitu, terus motor berjaya dihidupkan. Apa lagi teruslah kita orang memecut balik. Sempat aku toleh kebelakang, aku lihat seperti bayangan bas tersebut baru sahaja nak terbabas kedalam gaung tersebut.

2 comments:

  1. hanya allah swt yg maha mengetahui.

    ReplyDelete
  2. btol tuh! hanya allah yang tahu ap akan terjadi dan ap yg terjadi!

    ReplyDelete